Page 186 - KATALOG WYSTAWY MUZEUM DIECEZJALNEGO W ŁOMŻY
P. 186

Do muzeum pióro pozyskane zostało z  kościółka       i 1900) i Wiedniu (1873 r.). Produkcja firmy Pawła Owczinnikowa
          przyseminaryjnego w Łomży. Wcześniej było zapewne w tamtejszej   była ogromna. Do dziś na aukcjach sztuki pojawiają się liczne
          katedrze, a  pochodzi niewątpliwie pierwotnie z  dawnej cerkwi   sztućce, czarki, wazy, wazony, kowsze, zestawy do pica wódki,
          prawosławnej (obecnie kościół filialny pw. Wniebowzięcia NMP)   tabakierki, papierośnice, toaletki, a także okłady ikon domowych
          w Łomży, wzniesionej w 1877 r. [KZSP, 1982(2), s. 40]. Powstało   sygnowane przez tą wytwórnię. Wiele z nich, zwłaszcza powstałych
          w  jednej z  ważniejszych moskiewskich  wytwórni  złotniczych   w ostatnim 30-leciu XIX w. zdobionych jest emalią komórkową
          drugiej połowy XIX  w. – Pawła Owczinnikowa (zob. MD/ZL/  nawiązującą do bizantyjskiej, a  zwłaszcza staroruskiej emalii
          P/23A).                                                tego typu [Russkaja ehmal’, 1987, s. 39–40, il. 128–132]. Okres
            literatura: KZSP, 1982(2), s. 28.                    ten był renesansem motywów staroruskich w  sztuce rosyjskiej,
                                                                 rozpalony przez wszechrosyjską i  panslawistyczną politykę za
                                                                 cara Aleksandra III. Formy, ornamentyka i  kolorystyka emalii
                                                                 w pełni zgodne są z naszymi piórami pastorałów [ibidem, s. 38–
          Pióro pastorału                                        41, il.  120–132, 134, 136–144]. Ich precyzyjne umieszczenie
                                                                 w  obrębie produkcji sprzętu cerkiewnego firmy Owczinnikow
                                                                 wymaga dalszych badań. Nasze pióro powstało zapewne w tym
            nr inwentarzowy:   MD/ZL/P/23A                       samym 1883  r. co drugie, skromniejsze i  gorzej zachowane
                                                                 w zbiorach łomżyńskiego muzeum (MD/ZL/P/23). Do muzeum
            autor/ warsztat:   Moskwa, firma Pawła Akimowa Owczinnikowa  pozyskane zostało z  kościółka przyseminaryjnego w  Łomży.
            datowanie:      1883 r.?                             Wcześniej było zapewne w  tamtejszej katedrze, a  pochodzi
            styl:           neorenesans ruski                    niewątpliwie pierwotnie z dawnej cerkwi prawosławnej (obecnie
            pochodzenie:    kościółek przyseminaryjny w Łomży, pierwotnie   kościół filialny pw. Wniebowzięcia NMP) w Łomży, wzniesionej
                            w dawnej cerkwi prawosławnej (obecnie kościół   w 1877 r. [KZSP, 1982(2), s. 40]. Oba pióra to rzadkie w zbiorach
                            filialny pw. Wniebowzięcia NMP) w Łomży  polskich i  ciągle nieprzebadane przykłady wysokiej klasy
            wymiary:        wys. 46,5 cm; szer. 22 cm            złotnictwa ruskiego i rosyjskiego.
                                                                    literatura: KZSP, 1982(2), s. 28, il. 247.
            opis: Nodus gruszkowy, w dolnej partii z rytymi liśćmi, w partii
          pierścienia zdobiony filigranem tworzącym komórki dla emalii –
          symetryczne motywy roślinne na przemian z rozetkami (barwy:
          czerń, czerwień, biel, błękit i zieleń w dwóch odcieniach), wyżej
          pierścień dzielony na wklęsłe pola; z niego wyrasta krzywaśń ujęta
          nasadą w  formie masywnych, plastycznych liści (do około 1/3
          długości); łączy się ona ażurową, spiralną wicią z łukiem dalszej
          partii, która zawija się spiralnie, zakończona dyskiem, i plastyczną,
          uskrzydloną główką anielską; ta partia zdobiona jest z boków i na
          dole emaliowaną dekoracją (o technice i barwach analogicznych
          do nodusu) w formie wici roślinnej z kwiatami oraz (na bokach
          dysku) równoramiennym krzyżem o rozszerzających się końcach;
          na górze zaś plastycznymi palmetkami z owocami (?). Na gładkiej
          powierzchni górnej partii nodusu sygnatura autora, cyrylicą:
          Работы. П. А. Овчинникова.
            Symbolika pastorału jako oznaki duszpasterskiej władzy
          biskupa (ale także przełożonego zgromadzenia, np. zakonnego),
          wręczanej mu w  akcie sakry, nawiązuje do dwóch aspektów.
          Po pierwsze wiąże się z laską (baculum), symbolem najwyższej
          władzy, wywodzącej się z  laski pasterskiej. Po drugie kojarzy
          się też z różdżką (virgula), która nawiązuje do cudu rozkwitłej
          różdżki Aarona, będącym potwierdzeniem przez Boga statusu
          brata Mojżeszowego jako najwyższego kapłana. Wskazuje na
          to roślinna dekoracja naszego pióra, która równocześnie jest
          też aluzją do Drzewa Życia. Jego symbolem jest krzyż zdobiący
          dysk  –  znak  odkupieńczej  męki  Zbawiciela,  która  otworzyła
          diecezjalnym owieczkom biskupa-pasterza drogę do prawdziwego
          życia [Ornamenta Ecclesiae, 1999, s. 82]. Jak wskazuje sygnatura,
          pióro powstało w  znanej rosyjskiej wytwórni złotniczej Pawła
          Owczinnkowa.
            Owczinnikow urodził się w 1830 r. we wsi Otradnoje w guberni
          moskiewskiej w  rodzinie kmiecia Akima Owczinnikowa.
          W  1842  r.  został  wysłany  do  Moskwy  z  inicjatywy  księcia
          Dymitra Wołkońskiego, by odbyć praktykę w firmie jubilerskiej
          swojego brata Andrieja. Wyzwolony na mistrza w  1850  r., rok
          później otworzył swój własny warsztat. Szybko odkupił firmę
          brata i w 1853 r. otworzył dużą wytwórnię. W 1854 r. zatrudniała
          ona 400 ludzi, rok później – 600; w  1873  r. otworzył fabrykę
          i sklep w St. Petersburgu. Firma zrobiła w następnych dekadach
          oszałamiającą karierę. W 1865 r. Owczinnikow został oficjalnym
          liwerantem cara Aleksandra III, w  1873  r. – króla Włoch
          Wiktora Emmanuela II, w 1878 r. – Wielkiego Księcia Michała
          Nikołajewicza, a w 1888 r. – króla Danii Krystiana IX. W 1867 r.
          Owczinnikow otrzymał Legię Honorową, a  sześć lat później
          francuski Order Żelaznej Korony. Był członkiem moskiewskiej
          Dumy w latach 1876–1888. Po śmierci Pawła firmę przejęli synowie:
          Michał, Aleksander, Paweł i Mikołaj i prowadzili ją do zamknięcia
          w 1917 r., do którego doszło w wyniku bolszewickiego przewrotu.
          Od 1865  r. firma Owczinnikow wielokrotnie pokazywała swe
          wyroby na wystawach i otrzymywała najwyższe nagrody: w Rosji
          – w Moskwie w 1865 r. (medal złoty) i ponownie w 1882 r. (medal                                               185
          srebrny) oraz poza nią – na wystawach światowych w Paryżu (1867
                                                                                                                        ZŁOTNICTWO
   181   182   183   184   185   186   187   188   189   190   191