Page 188 - KATALOG WYSTAWY MUZEUM DIECEZJALNEGO W ŁOMŻY
P. 188
Puszka z pokrywą Puszka z pokrywą
nr inwentarzowy: MD/ZL/PSZ/25, MD/ZL/PSZ/25A nr inwentarzowy: MD/ZL/PSZ/26, MD/ZL/PSZ/26A
autor/ warsztat: warsztat nieokreślony (Polska, Mazowsze – autor/ warsztat: Warszawa, firma E. Krasnosielski i S-ka
Warszawa?) datowanie: 1903 r.
datowanie: 2. poł. XVIII w. (ok. 1780 r.?) styl: neobarok
styl: wczesnoklasycystyczny pochodzenie: kościół parafialny (pofranciszkański)
pochodzenie: kościół parafialny pw. św. Trójcy w Czerwinie pw. św. Antoniego Padewskiego w Stawiskach
wymiary: wys. 34,2 cm; śr. stopy 13 cm; wymiary: wys. 31,2 cm; śr. stopy 13,2 cm,
śr. przykrywki 10,8 cm śr. przykrywki 11 cm
opis: Stopa okrągła, profilowana, na dole mocno spłaszczona opis: Stopa okrągła, profilowana, na dole spłaszczona
i dekorowana rytym fryzem z „wolich oczu” (co drugi motyw i ozdobiona fryzem z repusowanych, mocno wypukłych kwiatów,
oraz tło – fakturowane), na górze gładka, zwieńczona plastyczną, na górze wysmukła, gładka, zakończona odwróconą krezką
ażurową krezką z lilijek; trzon okrągły, talerzykowy (te u nasady z rytych liści; trzon okrągły, o pierścieniach talerzykowych;
nodusu i czary – z rytą dekoracją); nodus wazonowy (zbliżony do nodus gruszkowy, z nakładaną dekoracją w formie plastycznych
wazy), z rytymi, fakturowanymi arkadkami; czara kielichowata, uskrzydlonych główek anielskich (cherubinów lub serafinów);
gładka; pokrywa spłaszczona, profilowana, gładka, na górze czara gładka, kielichowata, ujęta ażurowym koszyczkiem,
zwieńczona krezką o formie analogicznej do stopy; zwieńczenie dekorowanym motywem dużych kwiatów; pokrywa dzwonowata,
w formie gładkiego krzyżyka typu maltańskiego na rytym w dolnej i górnej partii zdobiona repusowaniem – kwiaty
cokoliku osadzonym na okrągłym, talerzykowatym trzonie. i liście; zwieńczenie odłamane – zapewne w formie krzyżyka.
Puszka jest dobrym przykładem skromnego naczynia Na zewnętrznej stronie stopy, wśród ornamentu, znak firmowy:
tego typu w epoce klasycyzmu. Charakteryzuje się gładkimi WARSZAWA/ E. KRASNOSIELSKI Ska; na wewnętrznej stronie
powierzchniami i kubicznością form. Na szczególną uwagę stopy ryta inskrypcja fundacyjna: ks. T. Kulesza 1903 r.; nadto
zasługuje stereometryczny kształt nodusu. Puszka mogła punce: probiercza – 84 z głową męską w profilu zwróconą w lewo
zostać sprawiona z okazji wystawienia i wyposażania obecnego i litery AP (B?) (całość w owalu) oraz imienna – E.K. (w owalu).
murowanego kościoła w Czerwinie (o historii parafii i kościoła Ta niepublikowana puszka ma formy neobarokowe i swą
zob. MD/ZL/K/75), co przypadło na lata 1774–1781. Dzieło dekoracją ornamentalną nawiązuje do czasów około roku
powstało najpewniej na Mazowszu (w Warszawie?). 1700. Dzieło nosi znak probierni warszawskiej z inicjałami
literatura: dzieło niepublikowane probierza, które odczytać można jako AB, stosowanego po 1896 r.
187
ZŁOTNICTWO