Page 188 - KATALOG WYSTAWY MUZEUM DIECEZJALNEGO W ŁOMŻY
P. 188

Puszka z pokrywą                                       Puszka z pokrywą


            nr inwentarzowy:   MD/ZL/PSZ/25, MD/ZL/PSZ/25A          nr inwentarzowy:   MD/ZL/PSZ/26, MD/ZL/PSZ/26A
            autor/ warsztat:   warsztat nieokreślony (Polska, Mazowsze –   autor/ warsztat:   Warszawa, firma E. Krasnosielski i S-ka
                            Warszawa?)                              datowanie:     1903 r.
            datowanie:      2. poł. XVIII w. (ok. 1780 r.?)         styl:          neobarok
            styl:           wczesnoklasycystyczny                   pochodzenie:   kościół parafialny (pofranciszkański)
            pochodzenie:    kościół parafialny pw. św. Trójcy w Czerwinie          pw. św. Antoniego Padewskiego w Stawiskach
            wymiary:        wys. 34,2 cm; śr. stopy 13 cm;          wymiary:       wys. 31,2 cm; śr. stopy 13,2 cm,
                            śr. przykrywki 10,8 cm                                 śr. przykrywki 11 cm

            opis: Stopa okrągła, profilowana, na dole mocno spłaszczona   opis:  Stopa okrągła, profilowana, na dole spłaszczona
          i  dekorowana rytym fryzem z  „wolich oczu” (co drugi motyw   i ozdobiona fryzem z repusowanych, mocno wypukłych kwiatów,
          oraz tło – fakturowane), na górze gładka, zwieńczona plastyczną,   na  górze wysmukła,  gładka,  zakończona  odwróconą  krezką
          ażurową krezką z lilijek; trzon okrągły, talerzykowy (te u nasady   z  rytych liści; trzon okrągły, o  pierścieniach talerzykowych;
          nodusu i czary – z rytą dekoracją); nodus wazonowy (zbliżony do   nodus gruszkowy, z nakładaną dekoracją w formie plastycznych
          wazy), z rytymi, fakturowanymi arkadkami; czara kielichowata,   uskrzydlonych  główek  anielskich  (cherubinów  lub  serafinów);
          gładka; pokrywa spłaszczona, profilowana, gładka, na górze   czara  gładka,  kielichowata,  ujęta  ażurowym  koszyczkiem,
          zwieńczona krezką o formie analogicznej do stopy; zwieńczenie   dekorowanym motywem dużych kwiatów; pokrywa dzwonowata,
          w  formie gładkiego krzyżyka typu maltańskiego na rytym   w  dolnej i  górnej partii zdobiona repusowaniem – kwiaty
          cokoliku osadzonym na okrągłym, talerzykowatym trzonie.  i  liście;  zwieńczenie  odłamane  – zapewne w  formie  krzyżyka.
            Puszka jest dobrym przykładem skromnego naczynia     Na zewnętrznej stronie stopy, wśród ornamentu, znak firmowy:
          tego typu w  epoce klasycyzmu. Charakteryzuje się gładkimi   WARSZAWA/ E. KRASNOSIELSKI Ska; na wewnętrznej stronie
          powierzchniami i  kubicznością form. Na szczególną uwagę   stopy ryta inskrypcja fundacyjna:  ks. T. Kulesza 1903  r.; nadto
          zasługuje stereometryczny kształt nodusu. Puszka mogła   punce: probiercza – 84 z głową męską w profilu zwróconą w lewo
          zostać sprawiona z okazji wystawienia i wyposażania obecnego   i litery AP (B?) (całość w owalu) oraz imienna – E.K. (w owalu).
          murowanego kościoła w Czerwinie (o historii parafii i kościoła   Ta niepublikowana puszka ma formy neobarokowe i  swą
          zob. MD/ZL/K/75), co przypadło na lata 1774–1781. Dzieło   dekoracją ornamentalną nawiązuje do czasów około roku
          powstało najpewniej na Mazowszu (w Warszawie?).        1700. Dzieło nosi znak probierni warszawskiej z  inicjałami
            literatura: dzieło niepublikowane                    probierza, które odczytać można jako AB, stosowanego po 1896 r.



























































                                                                                                                        187
                                                                                                                        ZŁOTNICTWO
   183   184   185   186   187   188   189   190   191   192   193