Page 187 - KATALOG WYSTAWY MUZEUM DIECEZJALNEGO W ŁOMŻY
P. 187
Kielich mszalny z etui
nr inwentarzowy: MD/ZL/K/24, MD/ZL/K/24A
autor/ warsztat: Warszawa, Bracia Łopieńscy
datowanie: 1939
styl: neoromanizm i neogotyk
pochodzenie: kościół parafialny pw. św. Anny w Kolnie
wymiary: kielich: wys. 18,4 cm; śr. stopy 15 cm;
etui: wys. 26 cm; szer. 21,5 cm, gł. 20,5 cm
opis: Stopa okrągła, spłaszczona, o profilowanym cokoliku
ozdobionym plastycznymi rozetkami, zdobiona repusowanymi
liśćmi latorośli winnej oraz liliami heraldycznymi, między którymi
montowane okrągłe plakiety z rytymi przedstawieniami na
błękitnym, emaliowym tle (Zwiastowanie Marii, Boże Narodzenie,
Ostatnia Wieczerza, Ukrzyżowanie, Zmartwychwstanie,
Wniebowstąpienie); trzon okrągły, zdobiony motywem
szewronowym; nodus spłaszczony, zdobiony motywami liści,
z okrągłymi guzami, zdobionymi plakietami z rytowanymi
przedstawieniami na błękitnym, emaliowym tle (herb, może
papieski?): na tarczy skrzyżowany miecz z berłem pod jabłkiem
królewskim, w tle skrzyżowane klucze Piotrowe, a powyżej potrójna
mitra papieska; św. Łukasz; św. Jan; Matka Boska Ostrobramska;
św. Mateusz; św. Marek); czara gładka, bez koszyczka, płytka.
Na zewnętrznej stronie cokoliku stopy punce: warsztatowa – lira
i BrŁ w czworobokach oraz probiercza warszawska dla srebra –
dwa z profilem głowy w owalu; na wewnętrznej – ryta inskrypcja
fundacyjna: Stephanus Dmochowski Phil. et Theol. Doctor – Curiae
Dioec. Łomżen. Officialis Dominus meus est. Bracia Łopieńscy me
fecerunt Varsoviae anno 1939.
Obok kielicha z około 1910 r. to kolejne piękne historyzujące
naczynie z kościoła w Kolnie (o historii parafii i kościoła zob.
MD/ZL/K/65), mające cechy stylu neoromańskiego (sylwetka)
i gotyckiego (ornamentyka roślinna). To niepublikowane dzieło
powstało w słynnej przede wszystkim z produkcji monumentalnych
brązów warszawskiej firmy Braci Łopieńskich. Efektownie
prezentuje się zestawienie gładkich i fakturowanych płaszczyzn
metalu z głębokim błękitem teł figuralnych medalionów. Ich
tematyka łączy ideę wcielenia z odkupieniem, akcentuje rolę
ewangelistów i Marii w dziele zbawienia. Dalsze badania pozwolą
ustalić właściciela – osobistego lub instytucjonalnego – herbu.
Nie jest on herbem ani Piusa XI, ani Piusa XII, których pontyfikaty
przypadły (koniec pierwszego, początek drugiego) na rok 1939.
literatura: dzieła niepublikowane
186
ZŁOTNICTWO