Page 211 - KATALOG WYSTAWY MUZEUM DIECEZJALNEGO W ŁOMŻY
P. 211
Kielich mszalny Kielich mszalny
nr inwentarzowy: MD/ZL/K/55 nr inwentarzowy: MD/ZL/K/56
autor/ warsztat: warsztat nieokreślony (Polska, Mazowsze?) autor/ warsztat: warsztat nieokreślony (Polska, Mazowsze?)
datowanie: trzon i czara z koszyczkiem: ok. 1640 r.; stopa: datowanie: lata ok. 1630–1640
XVIII lub XIX w. styl: wczesnobarokowy
styl: barokowy z uzupełnieniem pochodzenie: kościół parafialny pw. św. Anny w Dąbrówce
pochodzenie: kościół parafialny pw. św. Kazimierza w Nowych Kościelnej
Piekutach wymiary: wys. 25 cm; śr. stopy 12,2 cm
wymiary: wys. 24 cm; śr. stopy 11,6 cm
opis: Stopa okrągła, profilowana, zdobiona trybowanym
opis: Stopa okrągła, profilowana, na dole spłaszczona, na górze ornamentem, głównie małżowinowo-chrząstkowym; trzon
wysmukła z odwróconą krezką; trzon okrągły, o pierścieniach okrągły, o pierścieniach talerzykowatych; nodus owoidalny,
talerzykowatych; nodus owoidalny z odlewaną dekoracją w formie ozdobiony odlewanymi uskrzydlonymi główkami anielskimi
uskrzydlonych główek anielskich między heraldycznymi liliami; między akantowymi palmetami; koszyczek pełny, z odlewanymi
koszyczek ażurowy z ornamentu małżowinowo-chrząstkowego; uskrzydlonymi główkami anielskimi wśród ornamentu
czara gładka. małżowinowo-chrząstkowego; czara gładka.
Kielich, jak zauważyli autorzy Katalogu zabytków sztuki Kielich ma formy i ornamentykę typową dla wczesnego
w Polsce, nie jest dziełem jednorodnym. Ażurowy koszyczek baroku, która pozwala datować dzieło na lata około 1630–1640,
i nodus mają dekorację pozwalającą je datować na czas około jak proponują to autorzy Katalogu zabytków sztuki w Polsce.
roku 1640. Natomiast gładka stopa jest późniejsza, może z XVIII Na dekorację dzieła składają się tak typowe dla drugiej i trzeciej
stulecia. W 1699 r. staraniem proboszcza domanowskiego ks. ćwierci XVII w. motywy uskrzydlonych główek anielskich. Wśród
Piotra Markowskiego wystawiono w Nowych Piekutach kaplicę argenteriów łomżyńskiego Muzeum Diecezjalnego przypomina
a następnie w latach 1712–1720 kościół drewniany, filialny dla swą dekoracją kielichy z ok. 1630 r. z Jabłoni Kościelnej (MD/
parafii w Domanowie. W 1807 r. erygowano w Nowych Piekutach ZL/K/82) i z 1641 r. z Wizny (MD/ZL/K/79). Zapewne kielich
parafię. Kościół spłonął w 1915 r., a rok później wystawiono w jego został ufundowany dla kościoła w Dąbrówce Kościelnej (o historii
miejsce prowizoryczną kaplicę. W 1937 r. rozpoczęto budowę parafii i kościoła zob. MD/ZL/K/57), ale trudno powiązać jego
nowego, murowanego kościoła, którą zakończono w 1971 r. fundację z jakimś konkretnym momentem w dziejach parafii.
[KZSP, 1986, s. 59]. Może zatem niewiadomego pochodzenia Można przyjąć, że dzieło powstało na Mazowszu.
wczesnobarokowy kielich, uzupełniony o nową stopę, darowany literatura: KZSP, 1986, s. 34.
został odbudowanej w drugiej dekadzie XVIII w. świątyni? Nie
można też wykluczyć, iż dokonano tego dopiero na początku
XIX w. Barokowa część naczynia mogła powstać na Mazowszu.
literatura: KZSP, 1986, s. 59, il. 300.
210
ZŁOTNICTWO