Page 211 - KATALOG WYSTAWY MUZEUM DIECEZJALNEGO W ŁOMŻY
P. 211

Kielich mszalny                                         Kielich mszalny


                     nr inwentarzowy:   MD/ZL/K/55                           nr inwentarzowy:   MD/ZL/K/56
                     autor/ warsztat:   warsztat nieokreślony (Polska, Mazowsze?)  autor/ warsztat:   warsztat nieokreślony (Polska, Mazowsze?)
                     datowanie:     trzon i czara z koszyczkiem: ok. 1640 r.; stopa:   datowanie:   lata ok. 1630–1640
                                    XVIII lub XIX w.                         styl:          wczesnobarokowy
                     styl:          barokowy z uzupełnieniem                 pochodzenie:   kościół parafialny pw. św. Anny w Dąbrówce
                     pochodzenie:   kościół parafialny pw. św. Kazimierza w Nowych          Kościelnej
                                    Piekutach                                wymiary:       wys. 25 cm; śr. stopy 12,2 cm
                     wymiary:       wys. 24 cm; śr. stopy 11,6 cm
                                                                             opis:  Stopa okrągła, profilowana, zdobiona trybowanym
                     opis: Stopa okrągła, profilowana, na dole spłaszczona, na górze   ornamentem, głównie małżowinowo-chrząstkowym; trzon
                  wysmukła z  odwróconą krezką; trzon okrągły, o  pierścieniach   okrągły, o  pierścieniach talerzykowatych; nodus owoidalny,
                  talerzykowatych; nodus owoidalny z odlewaną dekoracją w formie   ozdobiony odlewanymi uskrzydlonymi główkami anielskimi
                  uskrzydlonych główek anielskich między heraldycznymi liliami;   między akantowymi palmetami; koszyczek pełny, z odlewanymi
                  koszyczek ażurowy z  ornamentu małżowinowo-chrząstkowego;   uskrzydlonymi  główkami  anielskimi  wśród  ornamentu
                  czara gładka.                                           małżowinowo-chrząstkowego; czara gładka.
                     Kielich,  jak  zauważyli  autorzy  Katalogu zabytków sztuki   Kielich ma formy i  ornamentykę typową dla wczesnego
                  w  Polsce, nie jest dziełem jednorodnym. Ażurowy koszyczek   baroku, która pozwala datować dzieło na lata około 1630–1640,
                  i  nodus mają dekorację pozwalającą je datować na czas około   jak proponują to autorzy  Katalogu zabytków sztuki w  Polsce.
                  roku 1640. Natomiast gładka stopa jest późniejsza, może z XVIII   Na dekorację dzieła składają się tak typowe dla drugiej i trzeciej
                  stulecia. W  1699  r. staraniem proboszcza domanowskiego ks.   ćwierci XVII w. motywy uskrzydlonych główek anielskich. Wśród
                  Piotra Markowskiego wystawiono w Nowych Piekutach kaplicę   argenteriów łomżyńskiego Muzeum Diecezjalnego przypomina
                  a  następnie w  latach 1712–1720 kościół drewniany, filialny dla   swą dekoracją kielichy z ok. 1630 r. z Jabłoni Kościelnej (MD/
                  parafii w Domanowie. W 1807 r. erygowano w Nowych Piekutach   ZL/K/82) i z 1641 r. z Wizny (MD/ZL/K/79). Zapewne kielich
                  parafię. Kościół spłonął w 1915 r., a rok później wystawiono w jego   został ufundowany dla kościoła w Dąbrówce Kościelnej (o historii
                  miejsce  prowizoryczną  kaplicę.  W  1937  r.  rozpoczęto  budowę   parafii i kościoła zob. MD/ZL/K/57), ale trudno powiązać jego
                  nowego, murowanego kościoła, którą zakończono w  1971  r.   fundację z  jakimś konkretnym momentem w  dziejach parafii.
                  [KZSP, 1986, s. 59]. Może zatem niewiadomego pochodzenia   Można przyjąć, że dzieło powstało na Mazowszu.
                  wczesnobarokowy kielich, uzupełniony o nową stopę, darowany   literatura: KZSP, 1986, s. 34.
                  został odbudowanej w drugiej dekadzie XVIII w. świątyni? Nie
                  można też wykluczyć, iż dokonano tego dopiero na początku
                  XIX w. Barokowa część naczynia mogła powstać na Mazowszu.
                     literatura: KZSP, 1986, s. 59, il. 300.





















































           210
       ZŁOTNICTWO
   206   207   208   209   210   211   212   213   214   215   216