Page 238 - KATALOG WYSTAWY MUZEUM DIECEZJALNEGO W ŁOMŻY
P. 238

profilowanym otokiem, z którego wyrastają promienie, tworząc   eucharystyczna.  Razem  z  konsekrowaną  hostią  reprezentującą
          glorię o falistym zarysie.                             Chrystusa tworzą temat Trójcy Świętej. Podobne rozwiązanie
            Dzieło reprezentujące barokowy typ monstrancji promienistej   znajdujemy np. w  znajdującej się w  zbiorach łomżyńskiego
          (zob. MD/ZL/M/94) wyróżnia się piękną sylwetą i  efektownym   Muzeum  Diecezjalnego  monstrancji  z  czasu  ok.  1720  r.,
          trybowaniem w  partii dolnej. Cechuje je brak dekoracji   pochodzącej z katedry w Łomży (MD/ZL/M/133). Na program
          figuralnej, co nie jest częste, ale nie pozbawione analogi, np.   ikonograficzny monstrancji z Czerwina składają się także figurki
          wśród mazowieckich monstrancji, m.in. z ok. 1700 r. w kościele   świętych apostołów – Piotra i Jana Ewangelisty, którzy „zastąpili”
          parafialnym w Czerwonce [KZSP, 1982(1), s. 1, il. 48], z początku   tu zwyczajowe postaci adorujących aniołów. Wybór świętych
          XVIII w. w kościele parafialnym w Tarczynie [KZSP, 1967, s. 68,   można uzasadnić ich relacją do Chrystusa: ukochany uczeń (Jan)
          il. 217], z początku XVIII w. w kościele parafialnym w Gzach [KZSP,   i  następca na Ziemi (Piotr). Dość rzadkim rozwiązaniem jest
          1999, s. 8, il. 359], z drugiej ćwierci XVIII w. w kościele parafialnym   osadzenie glorii na figurce Immaculaty, niepozbawionym jednak
          w Klukowie [KZSP, 1999, s. 12, il. 360] czy z lat ok. 1720–1730.   analogii (zob. MD/ZL/M/100 i  103). Regencyjny ornament na
          w kościele parafialnym w Szyszkach [KZSP, 1999, s. 113, il. 361].   stopie naszej monstrancji wskazuje na drugą ćwierć XVIII w. jako
          Większość z  nich powstała w  pierwszej tercji XVIII  w. Autorzy   czas jej powstania. Trudno jednak powiązać jej fundację z jakimś
          Katalogu zabytków sztuki w Polsce datują monstrancję na czas około   istotnym momentem w dziejach parafii czerwińskiej (o historii
          roku 1720 i należy się do tej datacji przychylić. Podobne profile   parafii i kościoła zob. MD/ZL/K/75). Wobec braku punc można
          mają sprzęty liturgiczne z tego okresu, np. kielich z ok. 1714  r.   tylko ostrożnie założyć, że dzieło powstało na Mazowszu.
          w  kościele warszawskich Wizytek [Varsavia sacra, 1996, nr 78,   literatura: KZSP, 1983, s. XIV, 5, il. 112.
          s. 265, il. 78], czy puszka eucharystyczna z 1. ćw. XVIII w. z kościoła
          warszawskich Kamedułów na Bielanach (Warszawa, Muzeum
          Archidiecezji Warszawskiej) [ibidem, nr 79, s. 265, il. 79]. Trudno
          jednak powiązać nasze dzieło z  jakimś konkretnym momentem
          w dziejach parafii w Romanach (o historii parafii i kościoła zob.
          MD/RZ/01). Warto jednak dodać, że w  XVIII  w. i  do początku
          XIX  w. wieś Romany znajdowała się w  posiadaniu Grądzkich
          [KZSP, 1982(2), s. 55]. Monstrancja mogła powstać na Mazowszu.
            literatura: KZSP, 1982(2), s. 56, il. 208.


          Monstrancja promienista



            nr inwentarzowy:   MD/ZL/M/89
            autor/ warsztat:   warsztat nieokreślony (Polska, Mazowsze?)
            datowanie:      2. ćw. XVIII w.
            styl:           regencyjny
            pochodzenie:    kościół parafialny pw. św. Trójcy w Czerwinie
            wymiary:        wys. 75 cm; szer. 32,5 cm

            opis:  Typu promienistego; stopa  owalna, falista, mocno
          wysklepiona, profilowana, dzielona na pola, z  dekoracją
          repusowaną i  rytą, częściowo na fakturowanym tle: w  dolnej
          partii – wić roślinna i ornament taśmowy, nad nimi – uskrzydlone
          główki anielskie naprzemiennie z  wicią roślinną (akantu?),
          powyżej  –  ornament  cęgowy  i  wić  roślinna; trzon okrągły,
          o pierścieniach talerzykowych, dolny osadzony na spłaszczonej
          sferze, a  górny zakończony takąż formą, obie dzielone na pola
          i z rytą dekoracją, do górnej przymocowane wolutowe ramiona,
          na których osadzone pełnoplastyczne figurki stojących świętych
          – Piotra Apostoła (z lewej) i Jana Ewangelisty (z prawej); nodus
          gruszkowy (zbliżony do wazy), w dolnej partii dzielony na pola,
          w  górnej dekorowany plastycznymi główkami wśród rytego
          ornamentu; gloria osadzona na złoconej figurce stojącej na
          półksiężycu (na jego rogach nałożone kamyki) figurce Marii
          Niepokalanej, umieszczonej na globie z oplecionym wokół niego
          wężem; złocona puszka okrągła z lunulą zdobioną kamieniami,
          ujęta otokiem, dekorowanym repusowanymi uskrzydlonymi
          główkami anielskimi wśród motywów roślinnych, ukazanymi na
          rezerwowanym tle; na otok nałożone liczne kamienie – osobno
          i skupione w rozetki; z otoku wyrastają rzadko osadzone złocone
          promienie o falistych krawędziach, a na promieniach nałożone
          pojedyncze kamienie; nad puszką trybowana i złocona plakieta
          z  błogosławiącym Bogiem Ojcem w  półpostaci wyłaniającym
          się z obłoków, o trójkątnym nimbie dekorowanym kamieniami;
          nad  Bogiem  Ojcem  rezerwowana  w  srebrze  gołębica  Ducha
          Świętego; glorię wieńczy przestrzenna, złocona korona zamknięta
          zwieńczona krzyżykiem typu maltańskiego na kuli, obficie
          dekorowana kamieniami, podtrzymywana przez dwa aniołki,
          ukazane w locie.
            Dzieło należy do barokowego typu monstrancji promienistej
          (zob. MD/ZL/M/94).  Zawiera  elementy bardzo  typowe  dla
          takich monstrancji w  Rzeczypospolitej: wychodzące z  trzonu
          ramiona oraz wieńczącą glorię koronę zamkniętą. Nader często
          występuje także przedstawienie wyłaniającego się zza obłoków
          Boga Ojca, który w asyście gołębicy Ducha Świętego przyjmuje                                                  237
          (tu: błogosławiąc) ofiarę Syna, której ponowieniem jest ofiara
                                                                                                                        ZŁOTNICTWO
   233   234   235   236   237   238   239   240   241   242   243